12-01-2021

Har du problemer med kortet? Nye regler for kortbetalinger

Fra den 1. januar 2021 er der krav om, at alle webshops og forretninger indenfor EU skal efterleve nye sikkerhedskrav ved kortbetalinger. Det sker for at nedbringe svindel med køb på internettet, ved kontaktløs betaling og misbrug med forfalskede betalingskort.

Hvad betyder det for mig?

Det betyder bl.a., at når du handler på internettet, bliver du fremover bedt om at godkende dit onlinekøb med både kortoplysninger, sms-kode og et kodeord eller ved brug af NemID nøgle app. Af hensyn til sikkerheden, er det ikke længere muligt at benytte personlige koder fra dit NemID nøglekort, når du handler online. Du kan i stedet bruge NemID nøgle app eller NemID nøgleviser.

Hvad skal jeg gøre?

Hvis du vil være sikker på, at du fortsat kan handle på internettet uden at blive bremset i processen, skal du sørge for, at dit kort er tilmeldt sikkerhedsløsningen 3D Secure. Du tilmelder dit kort og opretter personlig kode på Nets hjemmeside.

Har du ikke allerede oprettet dit kort til 3D secure eller personligt kodeord, kan du gøre det på Nets hjemmeside. Her kan du også tjekke, om kortet allerede er tilmeldt. 

Husk, at det kodeord, du opretter, er personligt ligesom engangskode og NemID nøgler. Det bør aldrig oplyses til andre.

Er dit kort blevet afvist ved brug af magnetstribe?

Oplever du, at dit betalingskort bliver afvist ved brug af magnetstriben, er det ikke dit kort, som er defekt, men butikkens terminal, der ikke overholder de gældende EU-sikkerhedskrav for kortbetalinger. Dog er kortbetalinger indenfor trafik og parkering undtaget. De nye sikkerhedskrav fremgår af kortbestemmelserne, som du kan finde på siden med forretningsbetingelser

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din rådgiver eller ringe til Merkur på 70 27 27 06.