Phishing og anden svindel – undgå at blive narret

Flere og flere bliver udsat for digital svindel i form af phisning, smishing og telefonsvindel. Det kan både blive dyrt og gøre dit liv rigtig besværligt, hvis du falder i fælden. Merkur har på denne side samlet en række gode råd, så du kan undgå at blive narret. Vi guider dig også til, hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.

Phishing og smishing

Phishing er svindelforsøg via mail. Du vil altså modtage en mail med et link, hvor du ofte vil blive bedt om at udlevere personlige oplysninger. Mailen vil ofte se ud som om den kommer fra en offentlig instans eller store virksomheder. Det kan eksempelvis være Nets, Skat eller MobilePay. Smishing er når svindelforsøget sker via falske SMS’er. Vær opmærksom på følgende:

  • Du vil ofte blive afkrævet personlige oplysninger.
    Husk på at virksomheder som Merkur, Nets, m.fl. aldrig vil bede dig udlevere disse oplysninger via mail eller SMS. Og vi vil aldrig bede om din kode til MitID.
  • Vær opmærksom på sprog og stavefejl
    Selvom svindlerne er blevet meget dygtige, kan en måde at spotte svindel på være, hvis der er fejl i teksten.
  • Links ser mærkelige ud
    Se efter om den side, der linkes til, ser legitim ud. Du kan højreklikke på linket for at se, hvilken side du ledes hen til.
  • Se efter afsenderadressen
    Se efter hvilken mailadresse, mailen er sendt fra. Det kan du ligeledes gøre ned at højreklikke på afsenderen. Ser mailadressen ikke ”officiel” ud, kan det være svindel.
Telefonsvindel

Telefonsvindel er, når nogen forsøger at franarre dig personlige oplysninger og koder, eller forsøger at narre dig til eksempelvis at foretage en bankoverførsel, når de ringer til dig. Det kan være de udgiver sig for at være fra Skat eller fra banken.  Vær opmærksom på følgende:

  • Den der ringer til dig, vil tit sige, at vedkommende ringer for at hjælpe dig. Det kan eksempelvis være med at stoppe et svindelforsøg.
  • Ofte vil du blive bedt om at oplyse personfølsomme oplysninger. Det kan være din kode til MitID, dit personnummer eller kontonummer. Du bør aldrig udlevere dine koder mv., til fremmede personer, der ringer til dig.
  • Det haster. Svindleren vil forsøge at presse dig og få dig til at gøre noget lige med det samme. Men du skal aldrig lave en overførsel, når nogen forsøger at presse dig til det.
Hvis du er blevet narret

Hvis du er blevet svindlet, bør du straks kontakte Merkur. Vi skal vide, hvad du har oplyst til svindlerne og vi skal bruge en beskrivelse af hele hændelsesforløbet.

Har du givet personfølsomme oplysninger til svindlerne og er skaden sket uden for Merkurs åbningstid, bør du kontakte Hotline ved identitetstyveri på +45 3398 0098.

Du kan til enhver tid spærre dit kort i mobilbank eller netbank. Har du ikke adgang til netbank eller mobilbank, kan du ringe til Nets’ Kundeservice på tlf. +45 4489 2929.

Du skal også huske at anmelde svindlen til politiet.

Bliv bedre klædt på til at undgå svindel

Der findes mange gode hjælpeværktøjer, så du nemmere bliver opmærksom på svindel, og du lærer, hvordan du skal undgå at hoppe i fælden.

Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden har udviklet en app kaldet Mit Digitale Selvforsvar. Den er gratis og kan bl.a. sende dig advarsler om de seneste fup- og svindelforsøg.

Du kan også finde mange gode råd og vejledninger til, hvordan du undgår fup og svindel på sikkerdigital.dk. Hjemmesiden drives af Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen.