14-05-2024

Bankrøverne er rykket ind i vores stuer – Sådan undgår du svindel

De seneste år er antallet af svindelforsøg nærmest eksploderet, og desværre oplever vi også i Merkur, at mange af vores kunder er udsat for forsøg på svindel. Vi tager kundernes sikkerhed yderst alvorligt, og vi arbejder aktivt på at forhindre tilfælde af svindel. Her kan du læse mere om, hvad du selv kan gøre.

Vi har desværre set mange eksempler på svindelforsøg den seneste tid. Derfor skriver vi her om nogle af de forskellige former for svindel og misbrug, som vi har set gentage sig.

Pas på falske beskeder

En af de helt store tendenser i forsøg på svindel er falske SMS’er og mails, der ser ud til at komme fra en kendt modtager, som beder dig indtaste nogle oplysninger.

Særligt hvis du har en iPhone, er det en god ide at være opmærksom på dine sikkerhedsindstillinger. Vi har nemlig bemærket en form for svindel, der bliver mulig pga. nogle automatiske indstillinger i iPhone, som følge af den seneste opdatering. Du kan dog nemt ændre dem, hvis du vil.

Svindelmetoden indebærer, at kriminelle automatisk kan kopiere en engangskode fra en SMS direkte til en hjemmeside, hvorefter SMS'en med engangskoden bliver slettet på din mobil.

Et eksempel kunne være:

  • Du får en falsk SMS eller mail, der ser ud til at være fra PostNord. De skriver, at de ikke kan levere din pakke, og at du skal indtaste kortoplysninger. Du klikker på linket og indtaster oplysningerne én gang. Derefter får svindlerne adgang til dine oplysninger med det samme, fordi det ekstra sikkerhedslag, der normalt gør, at du skal indtaste en engangskode, ikke fungerer som det plejer. Tidligere har du selv skulle indtaste sikkerhedskoden, men nu sker det hele automatisk – det ekstra sikkerhedslag er væk, og bagefter kan du ikke regne ud, hvad der er sket, fordi SMS’en med engangskoden er blevet slettet.

Det sker, fordi der er to indstillinger, der automatisk er slået til på din iPhone. De to funktioner hedder ’Autoudfyld adgangskoder og loginnøgler’ samt ’Slet efter brug’, og når de er slået til, kan det altså give de førnævnte problemer. Du finder dem på din iPhone ved at gå ind under:

  • ’Indstillinger’
  • ’Adgangskoder’
  • ’Indstillinger til adgangskode’
Andre almindelige former for svindel
  1. Misbrug på falske hjemmesider: Ofte forekommer misbrug, når kunder lokkes til at handle på falske, ofte udenlandske hjemmesider, hvor tilbuddet er billigt og oftest for godt til at være sandt. Efterfølgende bliver de anvendte kortoplysninger misbrugt. Tjek derfor altid at hjemmesiden er troværdig.
  2. Falske SMS'er: Nogle kriminelle benytter falske SMS'er, der udgiver sig for at være fra pålidelige organisationer, virksomheder, pakkepostfirma eller nær familie, og beder modtageren om at klikke på et link eller ringe til et direkte supportnummer og godkende en betaling eller gennemføre en MitID bekræftelse, der kan være betydelig. Vær altid opmærksom på afsenderen og klik ikke på links. Se her, hvordan du kan spotte falske beskeder.
  3. Tilmelding til app-løsninger: Efter identitetstyveri kan kriminelle have fået adgang til ofrets MitID og tilmelde ofrets betalingskort til app-løsninger som fx ApplePay, GooglePay eller anden betalings app uden samtykke.
  4. Fysisk kortsvindel: Der forekommer stadig tilfælde, hvor kriminelle enten lokker kortoplysninger og koder ud af offeret eller stjæler fysiske kort efter at have afluret pinkoden. Især ved brug af pirattaxa i større byer. Pas altid godt på dine koder.
Seks gode råd til digital sikkerhed

Her er de bedste sikkerhedstips til at beskytte dig og dine personlige oplysninger:

  1. Hold dine adgangskoder sikre: Vær altid forsigtig med at dele dine adgangskoder med andre, og vælg stærke, unikke adgangskoder til hver af dine vigtige login-steder.
  2. Brug sikkerhedsfunktioner på dit kort: Aktivér og brug funktioner som kontaktløs betaling, Geografisk sikkerhed og 2-faktor godkendelse, der bidrager til at øge sikkerheden ved online og fysisk handel. Oplys aldrig dine pinkoder eller personlige sikkerhedskoder til andre.
  3. Vær opmærksom på phishing-forsøg: Vær skeptisk over for uventede e-mails, telefonopkald eller SMS’er. Især henvendelser der indeholder et link, et telefonnummer du skal ringe til, eller hvor du bliver bedt om at dele dine personlige oplysninger, gennemføre en MitID-godkendelse eller oprette en betaling.
  4. Overvåg dine konti regelmæssigt: Hold øje med dine kontoudskrifter og transaktioner for at opdage eventuelle uregelmæssigheder så hurtigt som muligt. Hvis du bemærker noget mistænkeligt, så ring til os i Merkur.
  5. Opdater din enhed og software: Sørg altid for at opdatere din computer, smartphone og andre enheder med de nyeste sikkerhedsopdateringer for at beskytte dig mod sårbarheder.
  6. Brug tofaktorgodkendelse: Aktivér tofaktorgodkendelse, hvor det er muligt, for at tilføje en ekstra sikkerhedslag til dine konti og betalinger.

For os i Merkur er din sikkerhed og tryghed vores førsteprioritet, og vi arbejder hårdt på at forbedre vores sikkerhedsforanstaltninger løbende. Hvis du har spørgsmål om sikkerheden af dine konti eller betalingskort, er du altid velkommen til at ringe til os i åbningstiden på hverdage mellem kl. 10 og 15 på 70272706.

 

Mere om digital sikkerhed

Du kan finde flere gode råd og se vores webinar 'Sikker på nettet' på vores side her.

Phishing og anden svindel – undgå at blive narret

Har du spørgsmål til MitID eller er du kommet til at udlevere dit brugernavn eller andre oplysninger, så kontakt MitID Support her. 

Kontakt MitID Support

Du kan få hjælp og vejledning hos Cyberhotline.

Kontakt Cyberhotline