Nyt Pengevirke

Merkurs magasin om bank og bæredygtighed bliver digitalt

Pengevirke er Merkurs kundemagasin, hvor vi gennem de sidste 40 år har skrevet om, hvordan Merkur og vores kunder giver penge mening. Magasinet har udviklet sig en hel del gennem årene, og nu tager vi det næste skridt. Fremover udkommer magasinet nemlig i et nyt, digitalt format, som bygger videre på alt det bedste fra Pengevirkes lange historie.

Af Liva Johanne Ehler Molin

 

Skrevet på skrivemaskine og med farvestrålende illustrationer på for- og bagside udkom Merkurs første tidsskrift for 40 år siden. Siden da har Merkur haft sit eget kundemagasin, som på forskellige måder har beskrevet, hvordan kundernes penge arbejder i verden.

De historier, Merkurs kunder har kunnet læse i Pengevirke gennem årene, har været forankret i Merkurs unikke værdier og de områder, som Merkur finansierer. I magasinet har vi derfor skrevet om alt fra økologiens pionerer til socialøkonomiske virksomheder, klimaforkæmpere, kunstnere, uddannelsesinstitutioner og projekter, som på hver deres måde er med til at skubbe samfundet i en mere socialt retfærdig eller bæredygtig retning.

Magasinet har også alle dage handlet om penge og økonomi med det særlige perspektiv, at penge kan bruges som katalysator til at skabe positive forandringer. Pengene virker i verden – deraf navnet Pengevirke.

Pengevirke har desuden været en platform til at fortælle om, hvad det er for en forskel du gør ved at være kunde i Danmarks største værdibaserede pengeinstitut. De fleste kunder vælger Merkur, fordi værdierne er unikke i den danske banksektor, og derfor er det også vigtigt for os at fortælle om de projekter og nye ideer, der bliver realiseret takket være dig og de mange andre kunder, der har vist Merkur den tillid at placere jeres penge hos os.

De historier, Merkurs kunder har kunne læse i Pengevirke gennem årene, har været forankret i Merkurs unikke værdier og de områder, som Merkur finansierer.

Pengevirke gennem 40 år

Gennem årene har Merkurs kundemagasin forandret sig, ændret udtryk og er fulgt med tiden. Fra 1984-1999 hed det Sociale Penge, og i 1999 kom det nye navn Pengevirke til. I en lang periode derefter blev magasinet udgivet i et samarbejde mellem Merkur Andelskasse og norske Cultura Bank, da de to søsterbanker ønskede at lave et fælles tidsskrift for ”ny bankkultur”.

Magasinet kom til at hedde Pengevirke, fordi det handlede om pengenes funktion i samfundet, og formålet var især at belyse de små og store tiltag, der gør en positiv forskel i verden. Samtidig med at magasinet skulle give en indsigt i, hvordan man kan tænke økonomi på nye måder.

Vores vej ind i fremtiden

I dag ønsker vi i Merkur at videreføre alt det bedste fra Pengevirke, men det er samtidig tid til at gentænke den måde vi udkommer på. Derfor annoncerede vi sidste år, at Pengevirke fremover bliver et digitalt tilbud.

Pengevirke fortsætter - blot i en ny form. I stedet for kun at udkomme to gange om året, vil vi fremover sende én eller flere historier ud hver måned. Det giver mulighed for, at vores historier kan blive endnu mere aktuelle, og vi kan skrive om flere af de temaer, der optager vores kunder lige nu og her.

Samtidig bliver det nemmere for dig som kunde at holde dig opdateret på nyheder og tilbud fra Merkur. De nye Pengevirke-artikler kan du modtage på mail og læse på merkur.dk, hvor vi arbejder på at lave flere funktioner, som giver en endnu bedre læseoplevelse.

Artiklen har været bragt i Pengevirke 2024. 


Relaterede artikler