Foreninger

I Merkur står vi på mål for vores foreningskunder

I Merkur Andelskasse mener vi, at frivillighed og foreningsliv er helt centrale elementer i vores samfund, fordi foreningerne værner om kerneværdier som fællesskab, samarbejde, lighed og oplysning. I Merkur understøtter vi foreningslivet ved hjælp af foreningskonti, som vi tilbyder til vores kunder. Det lyder måske ikke af noget særligt – men med til foreningskontoen kommer en service, som vi faktisk er rigtig stolte af.

Artiklen er opdateret 13.06.2024. De priser og fakta, der omtales i artiklen, er gældende på udgivelsestidspunktet men kan ændre sig. I kan til enhver tid finde de aktuelt gældende priser på www.merkur.dk/priser. 

I Merkur har vi stor respekt for alt det arbejde og hjerteblod, der ligger i den enkelte forening, og derfor sætter vi en ære i at sikre, at jeres forening ikke kommer i klemme i forhold til gældende lovgivning. Der er nemlig rigtig meget at holde styr på. Men I Merkur står vi på mål for, at I har orden i penalhuset.

Hvorfor er det så besværligt at være foreningskunde?

Mange foreninger oplever, at det er blevet mere og mere besværligt at have med sin bank at gøre. Det gælder også mange foreningskunder i Merkur, og vi forstår det faktisk godt. For der er stigende krav til dokumentation, legitimation, økonomiske transaktioner, antihvidvask og meget mere. Det kan være et stort arbejde for mange foreninger at leve op til alle disse krav og løfte det administrative arbejde.

Men hvorfor er det nødvendigt med al den dokumentation? Som pengeinstitut er Merkur naturligvis forpligtet til at leve op til gældende lovgivning, og det er ingen hemmelighed, at eksempelvis hvidvaskloven er blevet strammet op de seneste år.

Merkur har også en pligt til at gøre alt hvad vi kan for at undgå, at vi bliver udnyttet til hvidvask, svindel og anden kriminalitet, og selvom vi kender vores foreningskunder godt og ved, at de har gode intentioner, så er vi nødt til at sikre os, at vi har al dokumentation på plads. For der findes desværre også i foreningsverdenen eksempler på misbrug og svindel, og derfor er vi nødt til altid at være på den sikre side.

I får et team af specialister

Når det er sagt, så gør vi i Merkur alt, hvad vi kan for at hjælpe vores foreningskunder. For at lette byrden for foreningerne har vi valgt at have et særligt team af medarbejdere, der er specialister i at servicere foreningskunder.

Vi har valgt at organisere vores tilbud til vores foreningskunder sådan, fordi I på den måde altid kan være sikre på at blive serviceret af en medarbejder, der kender til foreningsområdet, har fuldstændig styr på lovgivningen og kan sætte sig ind i jeres behov.

Vi er desuden i opstartsfasen med at implementere systemet Unioo, som er skræddersyet til foreningskunder, og som letter bestyrelsesarbejdet i foreningerne. Bl.a. ved at gøre det nemt og enkelt at samle, opbevare og indsende dokumenter til banken.

Du kan se vores video om Unioo nederst på siden. 

Vi er altid klar til at hjælpe vores foreningskunder. Først og fremmest hjælper vi selvfølgelig med at få det hele til at køre med konto og netbank. Men alt afhængt af, hvad jeres vedtægter foreskriver, kan vores specialister også rådgive jeres forening i forhold til betalingskort, bæredygtig investering af de midler, I ikke skal bruge lige nu samt eventuelle lån.

Vi kan kort sagt tilbyde jer alle de bankservices, der gør det nemt for kassereren og andre af foreningens medlemmer at udføre jeres typisk frivillige hverv på den lettest mulige måde.

Unioo kort fortalt

  • Unioo er en dansk virksomhed, som er specialiseret i IT-software til frivillige foreninger.
  • Deres platform hjælper med at lette det administrative arbejde for at gøre det nemmere og sjovere at drive forening.
  • Platformen gør det bl.a. nemmere at indsamle, opbevare og sende dokumenter til Merkur. 
  • Merkur stiller Unioo til rådighed for alle foreningskunder uden ekstra beregning.

En del af et værdifællesskab

I Merkur kan vi relatere til det med at gøre en forskel for andre. Det er nemlig i den ånd, vi selv er grundlagt og det er det værdisæt, vi stadig arbejder ud fra. Merkurs ambition er at bidrage til en verden med værdighed, respekt og omsorg for hvert enkelt menneske. En verden hvor uddannelse og et mangfoldigt kulturliv frigjort fra særinteresser driver dannelse, kreativitet og innovation og giver mulighed for personlig udvikling og udfoldelse. Sidst men ikke mindst ønsker vi en mangfoldig og modstandsdygtig natur, hvor klimaet er i balance.

Som foreningskunder kan I således være sikre på, at jeres indlån altid arbejder for samfundsansvarlige formål. For langt de fleste foreninger vil det også betyde, at vi er en forlængelse af det værdigrundlag og den vision, I selv bygger på.

Fair og gennemsigtige priser

I Merkur bestræber vi os på at have fair priser. Når vi fastsætter en pris, gør vi det som udgangspunkt ud fra hvilke omkostninger, der er forbundet med servicen, sådan at I som forening betaler, for det I får. Det mener vi er mest gennemsigtigt og mest fair.

Når I som forening betaler for at have en konto via et såkaldt omkostningsbidrag, er det bestemt ikke fordi, vi skal tjene fedt på jer som kunde. Det handler tværtimod om, at der er en række services og en del arbejde forbundet med en foreningskonto.

For eksempel gennemgår en af vores specialister årligt jeres forenings vedtægter og referatet fra jeres generalforsamling. Det gør vi for, at både vi og I fortsat overholder lovgivningen og har styr på alle de mange regler. Derudover indhenter vi legitimation på eventuelle nye bestyrelsesmedlemmer og sørger for, at ændringer i løbet af året bliver registreret.

Opdager vi, at der er noget, der ikke længere er, som det skal være, tager vi selvfølgelig fat i jer. Merkur bliver på den måde jeres garant for, at der er orden i paragrafferne. I bliver ikke betjent af en robot men af et menneske, som engagerer sig i jer som kunde. Det er en service, som vi er meget stolte af.

Merkur giver tilbage til samfundet

I Merkur vil vi også gerne give noget tilbage til samfundet og til det foreningsliv, som er så vigtigt for sammenhængskraften i vores land. En af de måder, vi gør det på, er ved hvert år at donere en del af Merkurs netto rente- og gebyrindtægter til fire foreningskunder samt Merkur fonden.

På den måde bliver en del af Merkurs overskud kanaliseret tilbage til samfundet og til foreningslivet. Konceptet kalder vi Merkur Værdipulje, og det er Merkurs andelshavere, der stemmer om, hvordan pengene skal fordeles.

 

Andelsgaarde var en af de foreninger, der modtog en donation fra Merkur Værdipulje i 2023.

Der kan være penge at spare

Det før omtalte omkostningsbidrag er det, som alle kunder betaler for at dække de omkostninger, der er forbundet med de bankydelser, vi leverer. I visse situationer kan I som forening dog nøjes med at betale halv pris på omkostningsbidraget. Det gælder, hvis i: 

  • Investerer i fem Merkur andele eller derover.
  • Har lån eller kredit hos Merkur på 100.000 – 200.000 kr.
  • Investerer i bæredygtige værdipapirer for 100.000 – 200.000 kr. (kursværdi).

I skal selvfølgelig være opmærksomme på, om jeres vedtægter tillader at investere jeres penge eller optage lån. På side 10 i Merkurs prisliste kan I få det fulde overblik over mulighederne for at få rabat på eller blive fritaget for at skulle betale omkostningsbidrag. Prislisten finder I på www.merkur.dk/priser

I er altid velkomne til at kontakte os, så hjælper vi jer i forhold til, hvad der kan lade sig gøre for netop jeres forening.

Kontakt Merkur

Vi vil altid gerne hjælpe. Så skriv eller ring til os, hvis I vil vide mere om, hvad vi kan tilbyde vores foreningskunder, eller hvis I har andre spørgsmål.


Relaterede artikler