Fakta:
Charlotte Skovgaard • Administrerende direktør • Del af Merkurs direktion siden 2019 • Tidligere ansat i Arbejdernes Landsbank, Coop Bank, KPMG og Danske Bank • 49 år, bor i København
Ny direktion
Merkur Andelskasse har betydelige visioner for fremtiden, og med en ny direktion er også ambitionerne skudt i vejret. Udover målsætningen om at tilbyde endnu flere finansielle produkter, der afspejler de bæredygtige og samfundsansvarlige værdier, vil Merkur være endnu mere for endnu flere. Charlotte Skovgaard og Alex Andersen løfter her sløret for planerne for fremtidens bæredygtige og socialt ansvarlige andelskasse.
”Hvis vi for alvor skal styrke den grønne og samfundsansvarlige dagsorden, skal vi have flere kunder med ombord, der støtter vores vision. Derfor skal Merkur være endnu mere for endnu flere, det vil sige, vi skal byde endnu flere velkomne, samtidig med at vi får en endnu tættere kontakt til vores eksisterende kunder. Jeg glæder mig i den grad til udfordringen.”
Ordene er Charlotte Skovgaards, administrerende direktør i Merkur Andelskasse. Siden september 2020 har hun sammen med kredit- og økonomidirektør Alex Andersen stået i spidsen for den daglige ledelse.
Charlotte Skovgaard er faldet hurtigt til i sin nye rolle og fortæller:
”Jeg har oprindelig min erfaring fra den mere traditionelle del af den finansielle verden, og jeg kan se, hvor stor en forskel den finansielle sektor kan gøre i forhold til de globale udfordringer, vi står overfor i forhold til bl.a. klimakrisen og den grønne omstilling. Det er derfor, jeg er her - for at gøre en forskel gennem den branche, jeg kender så godt.”
Hun stopper op og lægger vægt på ordene.
”Merkur har en unik position og et værdigrundlag, som er bygget op over mange år og med høj grad af troværdighed. Det værdigrundlag skal vi have ud at leve, så vores kunder og andelshavere oplever, at de via vores produkter og services kan være med til at gøre en forskel.”
Charlotte Skovgaard vender tilbage til visionen om at være endnu mere for endnu flere. Udover at den rummer et indgroet ønske om vækst, der garanterer nye bæredygtige tiltag, udtrykker den også en strategi om at gøre mere for den enkelte kunde.
”Vi skal være i stand til at tilbyde endnu flere produkter til vores kunder, der kan gøre hverdagen mere bæredygtig. Så vi i fællesskab gør en forskel.”
Også Alex Andersen, kredit- og økonomidirektør og siden 2018 en del af direktionen i Merkur, mener at behovet for grønne produkter kun vil øges fremover.
”Potentialet i Merkurs forretningsmodel har altid været enormt, og det sætter vi mere fokus på nu end nogensinde før. Der er ekstremt mange muligheder i vente for os, og vi skal holde fast i vores tilgang og aldrig gå på kompromis. Værdigrundlaget går forud for forretning – men de to ting skal helst følges ad.
Da Charlotte Skovgaard i slutningen af 2019 startede i Merkur, tog hun som det første en tur rundt i andelskassen for at tale med kolleger og få deres input. Her var der især ét spørgsmål, der gik igen.
”Alle ved godt, at bæredygtighed er en del af Merkurs DNA, men kollegaerne savnede hjælp til at se, hvordan Merkurs tanker og visioner skulle omsættes fra tanke til handling – og ikke mindst blive konkret for den enkelte kunde. For mig er svaret klart. Værdigrundlaget skal skinne igennem i alt, hvad vi gør, hver gang en medarbejder og en kunde er i dialog. Det er blandt andet min opgave at sikre det.”
Alex Andersen tager tråden op og pointerer vigtigheden af, at kunderne ved, hvad Merkur rent faktisk kan tilbyde både private kunder og erhvervskunder.
”Vi må erkende, at vi i de seneste år ikke har brugt mange kræfter på at få viden om Merkur ud at leve i offentligheden. Her er vi nødt til at lægge os i selen. Den merværdi, som vi kan tilbyde i Merkur, skal være kendt af endnu flere.”
Han fortæller, at der har været en stor tilstrømning af kunder i 2020. Det er et privilegium og en tillidserklæring, men samtidig skal medarbejderne kunne følge med, og det er direktionens ansvar at sørge for det.
”For Charlotte og mig er kodeordet kundefokus - og dét i endnu større omfang end tidligere. Vi skal hele tiden sikre de gode kundeoplevelser med en øget opmærksomhed omkring hele rejsen gennem vores organisation. Merkurs kunder skal mødes i øjenhøjde med kompetent rådgivning og overskud.”
Charlotte Skovgaard bekræfter, at det er vigtigt, at Merkur også på de indre linjer er klar til at modtage mange nye kunder og give alle både bestående og nye kunder en hurtig og kompetent rådgivning. Det kræver, at processer, systemer og arbejdsgange er tidssvarende, og at der bliver sat strøm til så mange manuelle processer som muligt, så tiden bliver brugt på den direkte kundekontakt.
”2020 var – på trods af corona – et såkaldt investeringsår. Det vil sige, at vi har brugt mange ressourcer på at forbedre Merkur og på at effektivisere den måde, vi arbejder på. Det vil vores kunder og andelshavere forhåbentlig kunne mærke.”
Udover de mange optimerings- og effektiviseringsprojekter, som blev gennemført i 2020, blev Merkur B Corp certificeret i efteråret. Når Charlotte Skovgaard fremhæver netop det arbejde, er det fordi certificeringen på mange måder er en milepæl for Merkur. B Corp er i dag det mest anerkendte internationale kvalitetsstempel inden for bæredygtighed og social ansvarlighed blandt virksomheder. Læs meget mere om B Corp på de efterfølgende sider her i Pengevirke.
Merkur Andelskasse vil fortsat gå allerforrest i den grønne omstilling og arbejde for en bedre verden. Og fremover endda mere end før. I den nye direktion har man ambitioner om, at værdierne i stigende grad skal afspejles i udbuddet af finansielle produkter. Charlotte Skovgaard forklarer:
”Merkur har ikke blot et enkelt eller to grønne produkter på hylderne. Bæredygtighed og social ansvarlighed er en del af vores DNA og hele måden at tænke alle processer på. Vores kunder efterspørger i stigende grad rådgivning og inspiration, når det gælder bæredygtighed. Det skal vi kunne give dem baseret på vores mangeårige erfaring på området.”
Den administrerende direktør vender tilbage til værdigrundlaget. At det bør fremgå så tydeligt, at både private og erhvervskunder genkender det. På erhvervssiden handler det fx om, at Merkur udelukkende byder bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder velkommen, og ved enhver henvendelse foretager en nøje vurdering af, hvordan virksomheden påvirker samfundet. I forhold til private kunder nævner Charlotte Skovgaard Merkurs billån som eksempel. Siden efteråret 2020 har det ikke længere været muligt at låne penge til nye fossilbiler. Og senest har Merkur også indført et stop for finansiering af køb af boliger med oliefyr, med mindre oliefyret udskiftes med en varmepumpe.
Netop den fossilfri dagsorden har høj prioritet i Merkur. Ved udelukkende at finansiere fossilfri projekter og aktiviteter, kan Merkur være med til at sætte skub i mere grøn udvikling, understreger Alex Andersen. Det gælder fx på transportområdet.
”Det gælder både lån til elbiler, men også når vi taler udbygningen af infrastrukturen, så vi får ladere over hele Danmark til både privatbilismen og elbiler i erhvervslivet. I Merkur har vi besluttet at bidrage væsentligt til etableringen af ladestandere i samarbejde med virksomheden Spiiri, der tilbyder ladeløsninger, og det er bare første skridt.”
Charlotte Skovgaard giver endnu et eksempel på et lån i Merkur, der viser vejen og tilmed gør det økonomisk fordelagtigt at træffe et mere bæredygtigt valg.
”På boligområdet kommer der også løbende nye produkter til. Vi har netop lanceret et lån til udskiftning af oliefyr til varmepumpe, hvor renten afhænger af, hvor meget CO2 forbedringen sparer klimaet for. De klimavenlige produkter er vores måde at understøtte en bæredygtig udvikling, og vi oplever i høj grad, at kunderne efterspørger dem.”
Merkur Andelskasse tilbyder lån i alle størrelser, så længe formålet stemmer overens med værdigrundlaget og samtidig er økonomisk forsvarligt. Vilkårene for at optage lån er attraktive lige nu på grund af en meget lav rente, forklarer kredit- og økonomidirektøren.
”Som bank lever vi bl.a. af det, vi tjener på at låne penge ud. Så hvis kunderne ikke låner penge, så har vi ikke råd til at påvirke samfundet i en grønnere retning. Så enkelt er det. Derfor låner Merkur rigtigt gerne endnu flere penge ud, både nu og i fremtiden.”
Stadig flere danske virksomheder tænker forretning og samfundsansvar sammen, og det er godt nyt. For jo flere, der omstiller, jo bedre er det for samfundet generelt, fastslår Alex Andersen. Han er ikke i tvivl om, at den grønne omstilling er blevet et konkurrenceparameter.
”Mange virksomheder fokuserer på at blive mere bæredygtige i produktionen og i distributionsleddet, hvilket giver god mening. Men finansieringen kan også være grøn, og det vil Merkur bidrage til. Vi vil rigtig gerne skubbe på en ændring i virksomhedernes mindset, når det kommer til finansiering.”
Merkur har en målsætning om kun at samarbejde med kunder, brancher og formål, der passer ind i andelskassens værdigrundlag. Alex Andersen siger uddybende:
”Vores fornemste opgave er at sikre, at alt hvad Merkur involveres i er bæredygtigt, også økonomisk. Ud fra en risikobetragtning analyserer vi kundens økonomi, og sammen ser vi på de muligheder, der så er. Når det går godt for vores kunder, så går det også godt for Merkur.”
Hvis Merkur skal lykkes med ambitionen om at være endnu mere for endnu flere og at få værdier som samfundsansvar og bæredygtighed ud at arbejde, så skal fremtidens andelskasse også have de rigtige produkter på hylderne. De produkter og services, kunderne bliver tilbudt, skal alle afspejle værdierne og støtte op om kundernes ønsker om en bæredygtig hverdag. Merkurs forretning skal styrkes, både ved at blive en endnu bedre bank for de eksisterende kunder og andelshavere, men også ved at lukke nye kunder ind.
Men hvilken opgave ser direktionen som den vigtigste i den kommende tid? Alex Andersen lægger ud.
”Fremtiden står klar, og vi har en omstilling af samfundet, som vi ikke kommer udenom. Merkurs væsentligste opgave er at bruge vores bankforretning og vores produkter til at skubbe på den udvikling. Vi skal være et fyrtårn i den finansielle sektor, når det gælder bæredygtighed og social ansvarlighed. Det er essensen af Charlottes og mine ambitioner for Merkur.”
Administrerende direktør Charlotte Skovgaard vælger i sit svar at favne summen af det hele.
”For mig er det vigtigst at sige højt, hvor meget vi som kunder og medarbejdere har at være stolte af sammen. Vi indgår i et unikt og stærkt fællesskab, hvor målet er at styrke og støtte op om den bæredygtige dagsorden til gavn for den klode, vi sammen deler.”
Artiklen har været bragt i Pengevirke 1 2021.
Fakta:
Charlotte Skovgaard • Administrerende direktør • Del af Merkurs direktion siden 2019 • Tidligere ansat i Arbejdernes Landsbank, Coop Bank, KPMG og Danske Bank • 49 år, bor i København
Fakta
Alex Andersen • Kredit- og økonomidirektør • Del af Merkurs direktion siden 2018 • Tidligere ansat i Jutlander Bank, Sparekassen Himmerland og Sparekassen Skals • 49 år, bor i Aars i Nordjylland