Investering
Verdensmålene forfiner Triodos’ porteføljer
FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling er en ramme, der giver virksomheder og regeringer mulighed for at vise, hvordan de hjælper med at fremme bæredygtig udvikling både ved at minimere negativ påvirkning og ved at maksimere positive påvirkninger på kloden og samfundet. Netop derfor er de et nyttigt værktøj i investeringsøjemed.
Verdensmålene hjælper Triodos Investment Management med at forfine de temaer og emner, de kigger på, når de screener virksomheder for at vurdere, om de kan inkluderes i en af Triodos’ bæredygtige impact fonde. "Mens vores screeningsmetode altid har stemt overens med de emner, som verdensmålene behandler, kan delmålene bag hvert mål hjælpe os med at prioritere vores kriterier yderligere," siger Hans Stegeman, Chief Investment Strategist hos Triodos Investment Management.
"Verdensmålene giver os mulighed for lettere at analysere politikker, praksis og resultater for de virksomheder, vi investerer i gennem vores impact fonde. De hjælper os også med at kategorisere virksomheder og de produkter og tjenester, de tilbyder, efter en universelt accepteret standard for bidrag til bæredygtig udvikling,” siger Stegeman.
Ser man på Triodos’ bæredygtige investeringsunivers, arbejder flere virksomheder med aktivt at bidrage til verdensmåles opfyldelse. Har du investeret i en af Triodos’ bæredygtige impact fonde, bidrager du og dine penge således direkte til at nå FNs målsætninger. Nedenfor er nogle eksempler fra Triodos Global Equity Impact Fund, Triodos Impact Mixed Funds og Triodos Euro Bond Impact Fund. (links direkte til fondene)
Dansk virksomhed øger sundhed og trivsel
Universel sundhedsdækning, herunder adgang til essentielle sundhedsydelser for alle, er et af delmålene for verdensmål 3 (Sundhed og trivsel). Triodos’ impact fonde bidrager til opnåelsen af dette mål ved at investere i virksomheder, hvis aktiviteter hjælper til at realisere en sund livsstil. Et godt eksempel fra investeringsuniverset er den danske virksomhed William Demant. I 2018 estimerede Verdenssundhedsorganisationen (WHO), at cirka 466 millioner mennesker lever med invaliderende hørelsestab, og at det tal vil fordobles i 2050. Ydermere anslår WHO, at ubehandlet tab af hørelse vil kunne påvirke det generelle helbred, uddannelse og produktiviteten og således komme til at koste samfundet over 750 milliarder dollars på globalt plan. Og her kommer William Demant ind i billedet. Den danske virksomhed har udviklet og produceret teknologi til forbedring af høresundhed i snart 120 år. Høreapparater og diagnostiske værktøjer er blandt deres hovedprodukter, og omkring 90% af deres omsætning kanaliseres tilbage til virksomhedens udvikling af løsninger, der kan hjælpe mod tab af hørelse. De er aktive i 130 lande og bidrager derfor globalt til at forbedre både sundhed og trivsel.
Kaffegigant bidrager til øget biodiversitet og ansvarlig produktion
Den amerikanske kaffegigant Starbucks, hvis kaffebarer også er at finde flere steder i Danmark, har taget store skridt i den bæredygtige retning*. Deres kernevirksomhed har i mange år været en verdensomspændende kæde af caféer, der primært sælger kaffe to go, men de har i nyere tid udvidet deres aktivitet til at påvirke samfundet i en bredere forstand. I dag er temaer som bæredygtig forsyning, vand- og biodiversitetsbeskyttelse, samt bekæmpelse af hungersnød også en del af forretningsstrategien. Starbucks bidrager således til ikke mindre end fire verdensmål. Et af de tiltag, Starbucks har sat i værk i samarbejde med miljøorganisationen Conservation National er at definere en række miljømæssige og sociale kriterier for bæredygtig kaffeproduktion under navnet Coffee And Farmer Equity (C.A.F.E.). C.A.F.E. arbejder med langsigtet bæredygtighed gennem alt fra finansiel rapportering til beskyttelse af arbejderes rettigheder, biodiversitet og vand. C.A.F.E. er desuden tilgængelig for hele kaffeindustrien, hvilket kan være med til at etablere et fælles etisk benchmark for bæredygtig kaffeproduktion og -salg. Arbejdet med C.A.F.E. taler ind i verdensmål 3 (sundhed og trivsel), verdensmål 12 (ansvarligt forbrug og produktion) samt verdensmål 15 (livet på land). Starbucks kæmper desuden imod sult ved at indsamle overskudsmad fra deres caféer og som doneres til fødevarebanker, der omfordeler maden til udsatte borgere. Således bidrager de også til verdensmål 2 (stop sult).
Statsobligation gør indsats for klimaet
Udover aktier og virksomhedsobligationer investerer Triodos også i forskellige statsobligationer fra lande, der lever op til en række krav. Der må for eksempel ikke være internationale sanktioner imod landet, og de skal have underskrevet og ratificeret relevante internationale konventioner. Det inkluderer blandt andet ILO’s (Den Internationale Arbejdsorganisation) konventioner om børne- og tvangsarbejde samt Paris aftalen. Ét af disse lande er Frankrig, som i 2017 udstedte verdens første grønne statsobligation for 7 milliarder euro. Frankrig har afsat 33% af provenuet til skattefradrag til husholdninger, der energirenoverer deres huse. 23% bruges til forskning, som bl.a. fokuserer på grøn omstilling og biodiversitet. Frankrig har også afsat en stor sum til udvikling af bæredygtig transport. Derudover skal statsobligationen bl.a. hjælpe med at udvikle bæredygtigt landbrug og fødevareindustri. Frankrig arbejder således aktivt for verdensmål 6 (Rent vand og sanitet), 7 (Bæredygtig energi) og 13 (Klimaindsats).
Artiklen blev udgivet den 6. april 2022. Artiklen er opdateret den 3. maj 2022. Artiklen er baseret på fakta fra Triodos Investment Management.
* Starbucks står siden december 2021 over for beskyldninger om at blande sig i fagforeningsorganiseringsaktiviteter i dets butikker i staten New York, USA. Starbucks beskyldes for at ”føre kampagne med trusler, intimidering og overvågning" for at forhindre medarbejderne i at organisere sig i en fagforening. Denne praksis overskrider Triodos minimumskriterier og Triodos Investment Management er opmærksomme på problemerne i Starbucks. Triodos forsøgte i første omgang at udøve et aktivt ejerskab overfor Starbucks i denne sag – det vil sige at lægge pres på virksomheden for at få dem til at ændre adfærd. Starbucks har siden erklæret, at de vil respektere medarbejdernes ret til at organisere sig i en fagforening. Triodos har i oktober 2022 besluttet at sælge sine aktier og ekskludere Starbucks fra Triodos’ investeringsunivers.