10 - 06 - 2020

Slut med at give lån til nye benzin- og dieselbiler

Merkur Andelskasse tager endnu et skridt mod en fossilfri verden. Fremover vil kunder, der ønsker en ny benzin- eller dieselbil, få nej til finansiering gennem Merkur, der som det første pengeinstitut i Danmark, siger helt stop for lån til køb af nye fossile biler.

Stiller større krav til kunderne

Det går for langsomt med at få bremset salget af biler, der kører på benzin og diesel. Selvom regeringen har fastsat et mål om et total stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030, så udgør elbilsalget kun stadig en meget lille andel af det samlede bilsalg - 2,4% i 2019 - så der er rigtig lang vej igen. Det vil Merkur Andelskasse nu gøre noget ved.

For at sætte mere skub i udviklingen sætter Merkur Andelskasse, som det første pengeinstitut herhjemme, ind med større krav til kunderne, der derfor får et blankt nej fra andelskassen til finansiering af nye fossile biler. Direktør Charlotte Skovgaard siger:

”Sammen med vores kunder, vil vi hele tiden gå forrest mod det mest bæredygtigt valg. Målet er hele tiden at skubbe på udviklingen. Det gør vi nu ved at sige nej til at finansiere nye benzin- og dieselbiler. Også selvom det måske ikke er populært og kan koste kunder på den korte bane. Merkur har altid arbejdet for den grønne omstilling, og det bliver vi ved med.”

 Det grønneste valg er også det billigste

For yderligere at bevæge udviklingen i retning mod mere miljørigtige valg, er det i Merkur billigst at låne til køb af en elbil, mens et lån til en plug-in hybridbil er dyrere. Jo mere grøn, jo billigere. Merkur vil ud fra en bæredygtighedsbetragtning stadig finansiere køb af de mest energirigtige brugte fossilbiler, fra energiklasse A til A+++, men prisen på disse lån er markant højere end til elbiler, og lånene vil blive helt udfaset i takt med, at den eksisterende bilpark er udtjent og bliver udskiftet.

”På kort sigt er det mere bæredygtigt at bruge de eksisterende biler til de er udtjent, end det er at producere nye, også selvom de kører på el. Derfor kan du her og nu stadig godt låne til en brugt benzin- eller dieselbil, dog kun til de allermest brændstoføkonomiske. Men vores mål er at sige fuldt og helt stop for finansiering af alle fossile biler, uanset energimærkning,” siger Charlotte Skovgaard.

Merkur er Danmarks største bæredygtige pengeinstitut

Bæredygtighed er for alvor kommet på danskernes dagsorden, hvilket betyder, at stadig flere banker tilbyder enkeltstående produkter med en bæredygtig profil. Merkur Andelskasse er glad for, at der dermed er flere, der har fået øjnene op for, at vi som pengeinstitutter har en vigtig rolle i forhold til at understøtte en mere bæredygtig samfundsudvikling. Merkur er dog stadig det største pengeinstitut herhjemme med en 100% bæredygtig profil, både hvad angår udlån og investeringer:

”Mange af vores kunder har valgt os, fordi de ønsker et bæredygtigt alternativ til de øvrige banker. De ønsker, at deres penge skal give mening - og vælger derfor en bank, som er grøn i sit DNA - og hvor hele forretningsmodellen er bygget op om at sikre en mere bæredygtig verden,” siger Charlotte Skovgaard.

Politikernes grønne planer på bilområdet:
  • Regeringens målsætning er, at alle nye biler fra 2030 er lavemissionsbiler.
  • Fra 2035 skal alle biler være nulemissionsbiler.
  • Det vil betyde, at der skal over 1 million elektriske biler ud på de danske veje.

Læs mere om elbillån i Merkur

 

 

Spørgsmål og svar

Vi følger anbefalingerne og analyserne fra regeringens Klimaråd. Ifølge deres beregninger er det netop elbilteknologien, der skal nedbringe CO2 inden for persontransporten. Hvor grøn en elbil er, afhænger af CO2-aftrykket, som den fødes med og hvor grøn strømmen er, som den kører på. Vi følger anbefalingerne fra regeringens Klimaråd. I deres baggrundsanalyser fremgår det, at på trods af at en elbil koster mere i CO2 at producere, så er det udlignet allerede, når den har kørt 50.000 km. målt i forhold til en effektiv dieselbil.

I Merkur arbejder vi for en fossilfri verden og et mere bæredygtigt samfund. Og som en del af det tankesæt er det vigtigt at vi bruger vores nuværende ressourcer op, inden vi køber nyt. Men det primære fokus er, at der ikke skal flere nye fossile biler på vejene.