26-07-2022

Advarsel om telefonsvindel

Vi er blevet gjort opmærksom på, at der desværre er svindlere, der i øjeblikket udgiver sig for at være fra Merkur. De ringer op via telefonen, og det ser ud som om, de ringer op fra Merkurs hovednummer 70 27 27 06. De forsøger at franarre vores kunder oplysninger om MitID eller NemID. Vi opfordrer alle kunder til at være opmærksomme.

Ukendte personer ringer og har brug for dine oplysninger til at løse et problem for dig med det samme. Vær opmærksom og lær at spotte svindelopkald. Foto: Freestock/Unsplash

Medarbejdere i Merkur beder ALDRIG om kode til hverken MitID eller NemID. Det er personlige oplysninger, som aldrig skal udleveres.

Er du i tvivl, om det reelt er en medarbejder fra Merkur, du har i røret, kan du altid lægge på og ringe tilbage via vores hovednummer. Vær desuden opmærksom på, at Merkurs hovednummer kun anvendes i Merkurs åbningstid, som du til enhver tid kan tjekke på merkur.dk/kontakt.

Sådan spotter du, at det er svindel
  • Personen der ringer, vil ofte sige, at vedkommende ringer for at hjælpe dig, fx med at stoppe svindleres pengeoverførsler fra din konto.

  • Ofte vil svindlerne bede dig udlevere personfølsomme oplysninger, eksempelvis din kode til MitID, dit personnummer eller kontonummer. Du bør aldrig udlevere dine koder mv., til fremmede personer, der ringer til dig.

  • Det haster altid. Personen vil forsøge at presse dig og få dig til at handle med det samme. Men du skal aldrig lave en overførsel, når nogen forsøger at presse dig til det over telefonen.
Hvis uheldet er ude

Hvis uheldet er ude, og du er blevet svindlet, skal du kontakte Merkur med det samme. Vi skal bruge informationer om, hvad du har oplyst til svindlerne samt en beskrivelse af hele hændelsesforløbet.

Har du videregivet personfølsomme oplysninger og er skaden sket uden for Merkurs åbningstid, bør du kontakte Hotline ved identitetstyveri på +45 3398 0098.

Du kan til enhver tid spærre dit kort i mobilbank eller netbank. Har du ikke adgang til netbank eller mobilbank, kan du ringe til Nets’ Kundeservice på tlf. +45 4489 2929.

Bliv bedre klædt på til at undgå svindel

Der findes flere gode værktøjer til at klæde dig bedre på til at undgå svindel.

Du kan downloade appen Mit Digitale Selvforsvar i App Store eller på Google Play. Appen er gratis og kan bl.a. sende dig advarsler om de seneste fup- og svindelforsøg. Appen drives af Forbrugerrådet Tænk med støtte fra TrygFonden.

Du kan finde mange gode råd til, hvordan du undgår fup og svindel på sikkerdigital.dk. Hjemmesiden drives af Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen.