Ny adm. direktør i Merkur:

”Bæredygtighed kan sagtens være en god forretning”

Kan en bank tjene penge på udelukkende at investere i bæredygtighed og social ansvarlighed? Ja, siger Charlotte Skovgaard, som 1. september har overtaget titlen som administrerende direktør i Merkur Andelskasse. Det bliver ikke nogen nem opgave at følge efter Danmarks længst siddende bankdirektør, Lars Pehrson, men Charlotte Skovgaard glæder sig til at sidde for bordenden i arbejdet med at gøre bæredygtighed og social ansvarlighed til en solid og rentabel bankforretning.

Foto: Stine Heilmann

Ikke bare drømte hun om det som barn, hun vidste det stensikkert, allerede da hun gik i folkeskole. Det var det her, hun skulle: Arbejde i en bank.

Faderen var politibetjent, og moderen var daglig leder af et bofællesskab for udviklingshæmmede mennesker, så det var ikke den hjemlige påvirkning, der udpegede retningen for Charlotte Skovgaard – det var i stedet hendes to store interesser: Tal og mennesker. Plus at ”det var jo kæmpestort at være i bank dengang,” griner hun.

”Jeg sad dernede i Store Heddinge, helt ude på landet, og så ved man bare, hvis man skal noget uddannelsesmæssigt, så skal man flytte til København. Så det var mere eller mindre et tilfælde, at det for mit vedkommende blev Danske Bank. Der var ganske, ganske få, der blev bankelever i de år, så jeg var faktisk enormt heldig at komme ind der.”

Det bedste fra to verdener

Charlotte Skovgaard er optaget af visionerne: Det at drive bank med fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed og at forene det med rentabel bankdrift. For det er det, hun kan og vil, at bygge bro mellem de to universer.

Hun vil stå i spidsen for at integrere en mere bæredygtig verden med det, vi forbinder de mere traditionelle pengeinstitutter med, nemlig det at tjene penge. I Merkur skal der være mulighed for at få det bedste fra begge verdener – økonomisk fornuftigt afkast, men uden at gå på kompromis med ansvarligheden.

Vejen til mere af det går gennem øget kundefokus, øget effektivitet, og så skal banken fremadrettet tegne en endnu tydeligere profil udadtil.

”Vi kan det samme, som enhver anden mellemstor bank. Jeg tror bare ikke, vi har sagt det højt nok. Og det er det, jeg skal prøve at hjælpe med. Vi skal tage Merkurs stærke værdier, fantastiske produkter og løsninger og få dem bredt ud til endnu flere. Vi har ikke tidligere haft en kultur for at fortælle vores kunder om alt det, vi har på hylderne. Så vi har nogle kunder, som ikke tror, vi har billån eller realkreditlån. Vi siger det sådan, at vi skal være endnu mere for endnu flere. Vi skal fortælle vores egne kunder, hvad vi kan, og vi skal i høj grad også fortælle alle danskerne, at det er Merkur, som er det største bæredygtige pengeinstitut i Danmark.”

Det er tydeligt, at det nok ikke bliver sidste gang, vi hører den sætning fra Charlotte Skovgaard – at Merkur ligger helt forrest i feltet på bæredygtig bankdrift. Den position skal både bevares og kommunikeres bredt ud til omverdenen.

Selv om andre pengeinstitutter og pensionsselskaber er begyndt at brande sig på ansvarlighed og klodens ve og vel, er hun ikke ærgerlig over, at andre nu også smykker sig med de bevidste fjer. Det giver sund konkurrence og energi til at beholde førertrøjen på i Merkur.

Det kærlige puf

Charlotte Skovgaard har efter blot 10 måneder allerede Merkur-tankegangen helt inde under huden. Familien har i forvejen en elbil, og nu skal også nummer to bil køre på strøm. Ikke fordi det er noget, hun er tvunget til, men fordi det er det, Merkur gør ved én, lyder hendes forklaring. Det kærlige puf i den bæredygtige retning.

Ingen tvivl om, at hun allerede føler sig aldeles hjemme i ambitionerne om fossilfri investeringer, ansvarlighed og grøn vækst.

”Når alle nu taler om bæredygtighed, så har vi jo gjort det i 38 år. Og det giver sådan en fantastisk substans i det, vi taler om, og det, vi tilbyder kunderne, fordi – ja, for os er det vores forretningsmodel. Det er ikke bare ét produkt ud af mange, som så er bæredygtigt. Vi lever det, forstået på den måde, at bæredygtighed og social ansvarlighed simpelthen er inkorporeret i alt, hvad vi gør. ’Giv dine penge mening’, siger vi hos Merkur. Og det er faktisk helt alvorligt ment: En af de bedste ting, du kan gøre, hvis du gerne vil være mere bæredygtig, er at bruge dine penge som redskab og kanalisere dem i retning af nogle bæredygtige projekter.”

Senest har Merkur, som det første pengeinstitut i Danmark, sagt helt stop for lån til køb af nye benzin- og dieselbiler – endnu et skridt mod en fossilfri og bæredygtig verden. Desuden skal alle, der låner penge til erhvervsformål, leve op til bankens formålsparagraf om bæredygtighed.

Virksomheder, som vil låne, bliver vurderet på deres forretningsmodel, og med et enkelt klik på hjemmesiden kan man se alle de virksomheder, der bliver lånt penge ud til. Transparens er en vigtig værdi. Ingen skal være i tvivl om, at hos Merkur gør man, hvad man siger, og siger, hvad man gør.

Den sikre havn

”De penge du giver os, sørger vi for kun at sende videre til bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder. Det er lånesiden af det. På investeringssiden tilbyder vi investeringsprodukter, som også er 100 % bæredygtige. Det betyder blandt andet, at de er fossilfri. En anden bank vil måske have en lille pulje af fossilfri produkter – hos os er det hele vores portefølje af investeringsprodukter, der er bæredygtige.”

Men det kan vel ikke betale sig, hvis vi kun kigger på pengene - på afkastet - kan det?

”Jo! Det kan det faktisk godt,” svarer Charlotte Skovgaard begejstret.

Hvordan det?

”Vi kan se, at vores bæredygtige investeringer klarer sig rigtig fint, sammenlignet med andre investeringer. Her under coronaepidemien har de reelle bæredygtige porteføljer faktisk klaret sig bedre end de fossile. Det er utrolig interessant! Det er fordi, det er en sikker havn, investering med et langsigtet fokus. Jeg tror, at det du siger, er der mange andre, der også har haft opfattelsen af: ’Ah, men det kan ikke betale sig, så hvis jeg investerer bæredygtigt, skal det være af andre årsager’, men det ER faktisk en fornuftig investering. Du kan helt sikkert godt finde porteføljer, der giver større afkast her og nu, men vores investeringer giver et fornuftigt og stabilt afkast.”

Det er stabilt, der er nøgleordet i den sætning?

”Ja, det er det. For det andet er mere usikkert. Men når det er sagt, så vil dem, der vælger at investere hos os, faktisk også gerne bruge deres penge som et middel til at skabe bæredygtighed.”

Fra kanonsalg til medlemsfokus

Charlotte Skovgaard startede sin karriere i Danske Bank, hvor hun ret tidligt valgte at fokusere på erhvervssegmentet. Hun var videbegærlig og blev motiveret af sammensatte problemstillinger, men hele vejen var det værdierne og samvittigheden, der var hendes kompas.

”På det tidspunkt var der rigtig meget 'kanonsalg' i branchen. Det var sådan noget med, at hvis du skal have et lån, skal du også have en kapitalpension. Det var hverdagen dengang. Og jeg kunne bare mærke, at det kunne jeg simpelthen ikke. Jeg kunne ikke stå op om morgenen og se mig selv i spejlet og vide, at hvis jeg skulle være en succes, så skulle jeg gå op og sætte en streg, fordi jeg havde solgt en kapitalpension til en 20-årig studerende. Så jeg tænkte, jeg bliver nødt til at få noget mere modspil, og det ville jeg få, hvis jeg gik erhvervsvejen.”

Trives i begge lejre

Erhvervskunderne og arbejdet med forretningsudvikling og strategi passede hende så godt, at hun blev i Danske Bank i næsten 17 år, før hun sprang videre til konsulentbranchen og fik job i revisionsfirmaet KPMG. Her startede hun ud med at vinde en licitation og blev projektleder på revisionsundersøgelsen af byggeriet af DR-Byen, som var præget af problemer og budgetoverskridelser.

”Det var mega spændende. Jeg vidste ikke noget om revision og slet ikke noget om byggeri, men jeg fandt ud af, at jeg faktisk kunne bruge min evne til at få overblik over komplekse problemstillinger, også der.”

Herfra fik Charlotte Skovgaard efter knap 6 år mulighed for at være med til at etablere COOP Bank.

”Og så tænkte jeg bare: Hvornår får jeg nogensinde muligheden for det her igen? Der er ikke nogen, der kommer til at åbne og etablere en bank fra bunden af, så den chance måtte jeg simpelthen tage.”

Det var her, hun fik øjnene op for, at der er to lige vigtige ben i bæredygtig bankdrift.

”Du skal drive en rentabel bank, og du skal have styr på dine processer. Men du har også et større værdigrundlag. I COOP er det jo hele andelstanken, det var en bank for medlemmerne, så hver gang vi skulle gøre noget nyt, skulle vi hele tiden kunne svare på, at det var en god forretning, men også at det skulle være godt for medlemmerne. Jeg fandt ud af, at jeg var god til at være i begge lejre – jeg kunne stå om fredagen og tale med en direktion med gamle McKinsey-drenge, og så kunne jeg stå om lørdagen på ølkassen i et forsamlingshus i Jylland og fortælle, hvorfor det her var en god ide for medlemmerne. Og jeg syntes, det var inspirerende og gav rigtig god mening – og det synes jeg stadig – at få de to ting til at smelte sammen. At kunne argumentere for begge veje.”

De skulle vide, hvad de gik ind til

Senest har hun været projektdirektør i Arbejdernes Landsbank, hvor hun havde forelsket sig i, at banken, ligesom COOP og Merkur, er værdibåren og med en ejerkreds, som tænker langsigtet.

Men så ringede en headhunter. For en gangs skyld sagde Charlotte Skovgaard ja til invitationen ud fra devisen ”det kan jo ikke skade med en kop kaffe”. Helt let at få med om bord, var hun nu ikke til at begynde med.

”Det var en rigtig lang proces, fordi for mig var det specielt, at det var Merkur. Fordi Merkur på mange måder er unik, og fordi Lars er… Han er Merkur. Det, at skulle afløse ham, synes jeg, er en meget, meget stor ting.”

Intet mindre end ni møder skulle der til, før hun endelig takkede ja til jobbet i andelskassen.

Det var vigtigt for dig, at bestyrelsen vidste, hvad de gik ind til?

”Lige præcis. Jeg kan ikke det samme som Lars kan, for at sige det, som det er. Jeg kan noget andet. Og det var vigtigt for mig, at bestyrelsen og jeg var helt enige om, hvad Merkur har behov for, og hvad jeg kan bidrage med.”

Lige ud af posen

Det er helt klassisk for Charlotte Skovgaard, at hun ofte bruger udtrykket ”for at sige det, som det er”. For det er det, hun gør. Med hende er det lige ud af posen og ikke altid med lang betænkningstid. Ikke fordi hun ikke overvejer sine ord, men fordi hun af sind er utålmodig, hurtig til både at tænke og handle, og så snart hun har skabt sig overblik, er hun klar til at tage sin beslutning.

Hurtigheden, kompromisløsheden i forhold til værdier og samvittighed og den positive tilgang til udfordringer har undervejs resulteret i nogle lettere risikofyldte spring i arbejdslivet. Men ingen af Charlotte Skovgaards jobskifter har været hverken overilede eller uovervejede.

”Jeg har altid gjort det, jeg selv syntes, var det rigtige. Jeg havde i mange år en andelslejlighed på Østerbro – den var sindssygt billig, så jeg vidste, jeg kunne blive siddende i den. Sådan at hvis jeg havde et job, jeg ikke syntes om, så kunne jeg gå – og stadig altid blive boende. Det har fyldt ekstremt meget for mig i mange år. Nu sidder jeg så i en stor lejlighed med min mand, ha ha, men andelslejligheden har faktisk fulgt mig indtil for tre år siden. For hvis alt gik galt, så havde vi lejligheden, og kunne stadig have et godt liv. Så var det fuldstændig ligegyldigt, om jeg blev fyret fra et eller andet arbejde, eller ikke kunne få et nyt arbejde – det gav mig frihed,” siger Charlotte Skovgaard.

Tydeligheden og den klare retning tager hun med i sit nye job som administrerende direktør i Merkur Andelskasse.

”Jeg er sådan, at du kan se, når jeg brænder for noget, og du kan også se, når jeg er utilfreds med noget. Jeg har let ved at blive begejstret, og jeg er meget optaget af at få andre til at gå med mig. Det er det, jeg håber, jeg kan få til at vokse endnu mere i Merkur – vi er stolte af vores værdier og store erfaring – og det skal vi turde sige højt. Og så håber jeg, at jeg kan være med til at vise den røde tråd gennem værdierne, kommunikationen og vores produkter og services. Ja, vise, hvad det er for en spændende rejse, vi skal ud på og vise, hvordan vi kommer derhen. Det glæder jeg mig virkelig til.”

Kunden må ikke trille af båndet

Den spændende rejse, Charlotte Skovgaard taler om, handler ikke blot om at få medarbejderne med på en ny form for ledelse, hvor beslutninger bliver taget hurtigere, og hvor vækst er i fokus. Det handler også om den oplevelse, man som kunde får i andelskassen.

”Jeg er meget optaget af kunderejsen på tværs af en organisation. Selv om vi ikke er større, så er man som ny kunde igennem mange forskellige funktioner. Og hvis ikke vi har fuldstændig fælles fokus på det, så kan kunden trille af båndet, for nu at sige det, som det er,” griner Charlotte Skovgaard.

Og så er det planen at overgå fra et geografisk fokus med filialer i de tre største danske byer til et 100 % kundefokus på tværs af Merkur. Det vigtigste er dog, at hverken bæredygtigheden eller bankdriften må stå tilbage for hinanden i fremtidens Merkur.

”Vi skal blande os i samfundsdebatten og give vores holdninger tilkende, men vi er en finansiel virksomhed. Vi skal sørge for, at det bliver tydeligt for kunderne og for medarbejderne, hvordan værdierne lever. Det er ikke nok, at vi kan sige værdierne. De skal også udmønte sig i nogle konkrete produkter og services. Bæredygtighed skal være en integreret del af de løsninger, vi tilbyder, for en bred palet af danskere. Fordelen hos os er, at ALLE vores investeringsprodukter er bæredygtige. Så hvis du virkelig vil det allermest bæredygtige pengeinstitut, så kan du være sikker på, at vi ikke til dig sælger en grøn obligation og så sælger en fossil-aktie til naboen. For vi har det simpelthen ikke på hylderne. Og det vil jeg egentlig bare gerne brede ud,” siger hun.

For Charlotte Skovgaard er det kun et spørgsmål om tid, før mange flere af os får øjnene op for kombinationen af god forretning og god samvittighed.

”Jeg tror virkelig udviklingen kommer til at gå meget stærkt. Derfor er det vigtigt for mig at være autentisk og fokuseret, og hele tiden have radaren ude på, hvor verden er på vej hen. Jeg tror, den agilitet er helt nødvendig nu til dags. Vi kan simpelthen ikke sige, hvor verden er om 10 år. De store pensionskasser er også begyndt at have mere bæredygtige porteføljer nu, og det er fordi kunderne begynder at efterspørge det. Bæredygtighed er ikke længere kun noget for et lille segment. Og det fortjener at komme ud og leve et bredere liv.”

 

Se videohilsen fra Charlotte i forbindelse med hendes tiltrædelse som adm. direktør her