Klumme

Jeg har fået elbil

En årlig udgift på 35.000 kr. til benzin fik Nikolaj Hygebjerg til at spærre øjnene op og indse, hvor meget CO2 han sendte ud i atmosfæren med sin benzinbil. Et stærkt ønske om at leve bæredygtigt fik derfor familien til skifte til elbil. Hvis du også overvejer at købe elbil, får du her nogle personlige erfaringer og gode råd.

Foto: Privatfoto
Af Nikolaj Hygebjerg

 

Mit elbil-eventyr startede en dag i julen 2018. I min familie har vi et ønske om at leve mere bæredygtigt. Det gør vi på mange områder, blandt andet ved at bygge vores eget bæredygtige hus. Men det gik mig på, at vi havde et markant hul: Nemlig transporten til arbejde. Det er 110 km hver vej primært på motorvej, når min kone og jeg skal køre på arbejde. Vi er heldigvis kun på arbejdspladsen ca. en gang om ugen hver især, men det betyder alligevel, at vi kører 30-40.000 km om året i vores 10 år gamle familiebil, der kun kører ca. 12 km på literen. Det er meget CO2, der ryger ud i luften ad den vej. Derfor har jeg længe drømt om en elbil. 

I min søgen faldt jeg over, at Hyundai og Kia havde lanceret en elbil til 300.000 kr., der reelt kunne køre 450 km på en opladning. At købe sådan en bil på vores budget virkede urealistisk, men det var kun, indtil jeg begyndte at regne på det. Med 40.000 km på tælleren om året, sendte vi faktisk rigtigt, rigtig mange penge til olieselskaberne. Faktisk kunne jeg hurtigt regne ud, at udgifterne lå på ca. 35.000 kr. om året eller 2.900 om måneden - alene til benzin. Vi kunne også købe en mikrobil på diesel og komme en del længere ned i udgifter, men med tre børn og to voksne plus bagage ville det kræve to biler, og så var vi lige vidt.  

0 kroner i månedlig udgift

Vi regnede os frem til, at flyttede vi de 2.900 kr. fra olieselskaberne til en elbil, hvor man betaler 729 kr. om måneden for strøm uanset kørselsbehov og dermed forbrug, kunne vi betale over 2000 kr. om måneden af på et billån i stedet for at bruge pengene til benzin. Så hvis vi glemte alt om det uhyrlige beløb på 300.000 kr. og i stedet fokuserede på de månedlige udgifter, som falder ret markant på grund af grøn ejerafgift og forventeligt meget få reparationer, kom jeg frem til et meget overraskende tal: Det ville koste os i omegnen af 0 kr. om måneden at bytte vores 10 år gamle familiebil med 200.000 km på tælleren ud med en spritny elbil!

Vi tog derfor glade til Hyundai og prøvede bilen, og den er fed. Den kørte godt, lydløst og lækkert. Eneste minus for os var størrelsen. Vi skulle droppe klapvogn, mase os sammen og nok også købe en tagboks. Men da vores ældste søn er 18 år og nok snart flytter hjemmefra, sagde vi ja og bestilte en Hyundai Kona. Der viste sig at være lang ventetid, og i mellemtiden kom Tesla med en ny Model 3, som kunne erhverves for under 400.000 kr. Det satte nye tanker i gang! 

Man kunne tro, at den nye Tesla er en upraktisk sportsvogn, men den viste sig at dække vores behov langt bedre. Der er mere plads til børn og bagage, og så kan den fås med jydekrog! Den er noget dyrere at forsikre, men der er ikke krav om service, som hos de fleste andre biler, så den er billigere i drift. Alt taget i betragtning endte vi med at bestille en Tesla Model 3 i den mindste model, som officielt kan køre 418 km på en opladning, men i praksis nok nærmere kan køre 250-300 km, før der igen skal lades. Vi har lært at leve med den kortere rækkevidde, men det er selvfølgeligt lidt utilfredsstillende, når vi forventede mere. Havde vi haft ekstra 80.000 kr. havde vi helt sikkert valgt long range modellen, der kan køre ca. 100 km længere på en opladning. 

Elbilen blev vores drømmebil

Tre måneder senere fik vi leveret den røde Tesla, “Racertomaten”, som vi døbte den, og vi har bestemt ikke fortrudt vores køb. Køreoplevelsen i en elbil er simpelthen så lækker. Der er intet gear i en elmotor, så den har én lang acceleration, og accelerationen er lige høj uanset hastighed. Det giver en aktiv sikkerhed, at man i en presset situation har muligheden for at accelerere, som jeg slet ikke før havde overvejet. Men det betyder også, at jeg pludselig kan komme hjem efter halvanden times kørsel fra arbejde og være afslappet i stedet for det modsatte, som jeg var vant til i vores gamle bil. 

Man vænner sig hurtigt til opladning

Det, man skal vænne sig mest til som elbilejer, er opladningen. Vi valgte at købe en hjemmelader med fast abonnement, så vi kan køre næsten ubegrænset for 729 kr. om måneden. Det betyder, at vi i stedet for at tanke to-tre gange om ugen nu blot skal sætte stikket i bilen, når vi kommer hjem og tage det ud, når vi kører. 

Vi kan køre 250 km på motorvej, 300 km på landevej og ca. 20% mindre om vinteren (batterier er generelt ikke glade for kulde og aflades simpelthen hurtigere), så når man har 220 km tur/retur på arbejde, skal man tænke sig om, for der er ikke strøm til en omvej. Der skal lades på arbejdet om vinteren, og når vi besøger svigerforældrene i Nordjylland, skal der lades på vejen. Her kan vi heldigvis oplade gratis på en række rastepladser langs motorvejen. Det tager 15-45 minutter at fylde bilen afhængig af behov, og så er det jo godt, at der er Netflix i bilen! Det har faktisk vist sig meget sjældent at være et problem, og de sparede ugentlige ture til tanken opvejer langt de gener, der måtte være, når vi kører på langtur. 

Jeg har i mit første år som elbilejer været meget entusiastisk omkring at udbrede glæderne ved elbil og har endda lavet en podcast om emnet. Mange er skeptiske i starten, men det er svært at holde fast i den skepsis, når erfaringen efter 50.000 km er så positive. Det eneste argument imod elbiler, og som jeg sagtens kan forstå, er, at bor man i lejlighed, er der ikke mulighed for at oplade derhjemme. Det er en udfordring lige nu, men heldigvis er det kun et spørgsmål om tid, før der findes gode lademuligheder også i byerne.

Vi har tjent på at skifte til elbil

Vi har lige holdt et års fødselsdag for ”Racertomaten”, som er blevet en del af familien, og vi er stadig lige glade for den. Det er en daglig glæde at køre i bilen, og den dækker alle vores behov. Jeg har regnet på økonomien, og resultatet er markant. Vi har kørt 55.000 km og har haft samlede udgifter på godt 7000 kr. til strøm (abonnementet var billigere, da vi bestilte det) plus to gange sprinklervæske. Det er forbrugsudgifter på ca. 15 øre/km. Der skal nok nye dæk til i løbet af det næste år, men bilen kræver ikke service, og ejerafgiften er nærmest ikke eksisterende. Efter et år har vi afbetalt 50.000 kr. på vores billån, og bilen er endnu ikke faldet 50.000 kr. i værdi. Vi har altså reelt tjent på at skifte vores 10 år gamle Mazda 5 ud med en elbil, så hvis du spørger, om vi kunne forestille os at skifte tilbage til fossil forbrænding, er svaret klart nej!

Podcast: Livet med elbil

Du kan lytte til Nikolaj Hygebjergs podcast om livet med elbil her.

Prøv Merkurs elbilberegner

I Merkur kan vi tilbyde dig et af landets mest attraktive elbillån. Prøv vores beregner her og beregn prisen på din nye bæredygtige bil eller kontakt os på tlf. 7027 2706 for at høre mere om elbillån.

 

Artiklen har været bragt i Pengevirke 1 2021.