Interview

Ekstrabilen er en cykel

Da Christiania Cykler satte elmotor på deres ladcykler, oplevede de et boom i salget. Samtidig udvidede de med en leasingafdeling, der har gjort begge muligheder til et stærkt alternativ til bil nummer to.

Af Gitte Gerner, journalist

 

Hvad der tilbage i 1984 begyndte som en praktisk arbejdscykel på fristaden Christiania, hvor christianitterne kunne fragte tunge ting rundt i den bilfrie stad, det er i dag en ladcykel, der især i København er blevet et grønt alternativ til bilen. Børn bliver fragtet/kørt til og fra daginstitution, ladet fyldes med indkøbsvarer, og hunden er også med på tur – ja selv en smilende kæreste ser man siddende i ladet.

”En fjerdedel af alle ladcykler i København kunne have været en bil. Det synes jeg er et stærkt tal,” lyder det stolt fra Risenga Manghezi, medejer af Christiania Cykler.

I 2018 havde 26 pct. af alle københavnske familier med to eller flere børn en ladcykel, og Risenga Manghezi er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at se langt flere ladcykler på cykelstierne – og ikke kun i København. Efterspørgslen efter ladcykler har aldrig være større, hvilket både skyldes teknologi, klimabevidsthed og leasing af ladcykler.

Elmotor give flere cyklister

På Christiania Smedie arbejdes der på højtryk med at samle Christiania Cykler – de fleste med elmotor. Sidste år kørte 85% af ladcyklerne ud fra smedjen som elcykler.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at det kan være hårdt at cykle på en Christianiacykel, for det er en tung cykel. Det har tidligere være en klar hindring, hvor bilen ofte vandt, men med elmotoren oplever vi en større efterspørgsel og fra en helt ny kundekreds. Det er et glimrende eksempel på, hvordan teknologien kan hjælpe os. Nu er det nemt at cykle på ladcyklen, og du kan nå frem fra den ene ende af byen til den anden uden sved på panden og lige så hurtigt – eller måske endda hurtigere - end med offentlig transport eller i bil,” lyder det fra Risenga Manghezi.

Det skal være nemt

For fire år siden udvidede Christiania Cykler med Liisabike, hvor man kan lease en ladcykel. 

”Vi begyndte med et pilotprojekt med fem cykler, og den første blev stjålet,” griner Risenga Manghezi.

Men ideen om at leje i stedet for at eje viste sig at være en succes. I dag har Liisabike mere end 200 ladcykler på gaden og flere forskellige modeller at vælge mellem.

”Det er ikke alle, der måske kan finde 25.000 kr. og nogle gange mere til at købe en Christianiacykel, så leje er et alternativ, hvor man som kunde også slipper for at vedligeholde cyklen. For det gør vi, og vi kommer hjem til brugeren og gør det,” forklarer Risenga Manghezi.

Muligheden for at lease læner sig op ad No Strings Attached Generationen, som Risenga Manghezi kalder den.

”Det er nemt. Det skal være nemt. Og så er det bekymringsfrit og fleksibelt, og du ender ikke med en cykel, du måske ikke får brugt, fordi den er gået i stykker. Samtidig skal du heller ikke bruge tid på at forsøge at sælge den igen, hvis dine behov ændrer sig. Nu kan bare bare opsige aftalen. Det er easy in – easy out.”

Alle leasingcyklerne er udstyret med en GPS, så er uheldet ude og cyklen blive stjålet, så hjælper Liisabike med at finde cyklen.

”Det er lykkedes os at genindfange 72 pct. af de cykler, der er blevet stjålet,” fortæller Risenga Manghezi. 

En grønnere retning

Christiania Cykler og Liisabike er nu klar til nye skridt, der giver kunderne flere valg på hylderne.

”Vi åbner nu SustainaBike på Christiania med salg af brugte Christianiacykler. For der er stadig mange, der gerne vil eje fremfor at leje – men de vil også gerne eje på en bæredygtig måde. Derfor er vi i gang med at opkøbe gamle Christianiacykler, der måske bare står i skure og ikke bliver brugt. Så forlænger vi cyklernes levetid og gør dem til superfede cykler igen,” siger Risenga Manghezi.

Flere cykler i byerne er samtidig et hurtigt bud på en hjælp til den grønne omstilling på transportområdet.

”Men vi skal et skridt videre end til at have flere cykler i byerne. Det handler også om måden, vi producerer dem på. F.eks. kommer vi til at kunne tilbyde leasing af ladcykler, hvor alle ståldele produceres tæt på Danmark, så vi mindsker transporten. Samtidig er ladet på disse cykler af genanvendeligt plast. Vi skal tage fat i hele kæden,” siger Risenga Manghezi.

På vej til forstæder og nabolande

Når man hos Christianiacykler og Liisabike kigger i krystalkuglen, er det lige før, der ikke er plads i én kugle. Der er brug for to, for man er langt fra færdig med at vækste. Om to år starter Liisabike op i Hamborg og Malmø og helt naturligt vil SustainaBike følge trop. Senere følger Stockholm, Helsinki og Oslo. Liisabike har allerede cykler i Aarhus, Aalborg, Odense og andre danske byer, og til næste år skal der flere cykler til provinsen og til forstæderne.

”Vi skal ud i forstæderne. Vi skal være et klimavenligt førstevalg til bil nummer to. Tiden er med os med tanke på miljø og klima, og en cykel er en håndgribelig brugsgenstand, der gør en forskel. Vi kan give folk mulighed for at gøre en forskel nu og her. Det betyder ikke, at du ikke må eje en bil, men måske kan halvdelen af turene tages på en cykel,” håber Risenga Manghezi.

 

Artiklen har været bragt i Pengevirke 1 2021.




Relaterede artikler