Bæredygtig cykelindustri

Baisikeli og deres cykelsynergi

De to fætre, Henrik og Niels, og deres svende er i færd med at opbygge en bæredygtig cykelindustri til at understøtte den spirende cykelkultur i Mozambique. Penge, viden og visioner er i et konstant flow mellem lokalerne i Danmark og cykelværkstedet i Mozambique.

Af Nanna Juul Jensen og Liva Johanne Ehler Molin, Pengevirke

 

I et gammelt mekanikerværksted ved Dybbølsbro i København er biler skiftet ud med cykler. Cykler der samles, repareres, bygges og sælges i de store, farvestrålende lokaler. Væggene er malet gule og store fotografier af afrikanske cyklister pryder dét, der både er værksted, cykelbutik og café.

Her summer af aktivitet, og de to fætre, Niels Bonefeld og Henrik Mortensen, skal da også lige ordne nogle ting, før vi kan sætte os i caféen og tale om deres cykelforretning, Baisikeli.

De to fætre og deres fælles cykelkærlighed

I 2003 fik Niels Bonefeldt en idé, da han rejste i Tanzania. Han ville genbruge danske skrotcykler og sælge dem i Afrika.

Der gik ikke længe, før han drog Henrik Mortensen, sin cykelpassionerede fætter, med ind i idéen. Og langsomt udviklede de to den forretningsmodel, der i dag er grundlaget for Baisikeli.

"Vi diskuterede det i to år”, griner de begge og fortæller, hvordan de mødtes en gang om ugen de næste par år. I 2007 var den første sending cykler endelig på vej mod de afrikanske kyster. I mellemtiden var Henriks og Niels’ idéer smeltet sammen til én fælles vision.

Nemlig at drive en familieejet virksomhed, der arbejder for at udvikle bæredygtig cykelindustri i Mozambique. Overskuddet fra reparationer, salg og udlejning af københavnske cykler skulle betale for at indsamle og sende skrottede forsikringscykler til Mozambiques næststørste by, Beira.

Her åbnede fætrene også cykelforretning- og værksted, hvor de danske cykler skulle sættes i stand, så de kunne sælges til de lokale. Til dét ansatte Niels og Henrik lokale mozambiqanere, som siden da har været i gang med at uddanne sig til cykelmekanikere i værkstedet.

Det demokratiske transportmiddel

Baisikeli betyder cykel på Kiswahili, og dermed er det cementeret, at cyklen er kernen i virksomheden.

"Vores produkt skulle give mening. Cyklen er ikke et livstilsprodukt, der er fuldstændig ligegyldigt. Med cyklen får små familier adgang til uddannelse, højere indtægt og sygebehandling,” uddyber Niels, ”det er en meget billig form for mobilitet”.

”Man kan sige, at cyklen er det mest demokratiske transportmiddel. Det er frigørelse”, supplerer Henrik, og forklarer hvordan cyklen også gavner både lokalt og globalt på klimakontoen.

Med Baisikeli i Beira har lokalsamfundet fået adgang til cykler, der holder tolv gange længere end de cykler, der ellers har domineret markedet. Derfor tror Henrik og Niels på, at de fortsat vil kunne lokke flere økonomiske segmenter og sociale grupper over på cyklen og droppe den benzindrevne knallert.

I årene der er gået har visionen og hovedopgaven i Baisikeli dog udviklet sig. ”I starten var cyklen målet i sig selv. Nu handler det mere om at lære folk at reparere cykler.”

Og at vidensudveksling og læring er værdier i hjertet af Baisikeli fornemmer man også tydeligt i de københavnske lokaler. Ligesom butikken og værkstedet i Beira har den københavnske afdeling ti arbejdspladser.

De pladser er i Danmark besat af tidligere langtidsledige, som nu er i oplæring hos Baisikeli. En del af deres uddannelse her indebærer, at de rejser til Beira for at lære deres nyfundne viden fra sig til deres mozambiqanske kolleger.

"På den måde forankrer vi viden i Beira gennem vores produkt, og det er med til at gøre Baisikelis udviklingsarbejde bæredygtigt”, uddyber Niels, ”Vi giver dem ikke bare de her cykler. Vi lærer de enkelte et håndværk”.

Så mens de mozambiqanske ansatte bliver dygtiggjort i cykelhåndværket i alt lige fra svejsning af stel til nørklen med gear og kæder, gør de skrottede, danske forsikringscykler salgsklare og parat til at trille i Beira og skabe udvikling i lokalsamfundet og for rytteren.

Made in Africa

I den nærmeste fremtid er planen, at de mozambiqanske medarbejdere selv skal producere kvalitetscykler fra bunden. Cyklerne skal selvfølgelig sælges i butikken i Beira, men også eksporteres til Vesten med et stolt ”Made in Africa” stemplet på stellet.

Udover at eksporten af et færdigproduceret produkt, vil give en indtægt i den mozambiqanske statskasse, ligger der også en stor stolthed i et håndværksprodukt, der er færdigudviklet fra bunden i Afrika både for de to fætre, men så sandelig også for lokalbefolkningen.

"Mange afrikanere er vant til, at de får skramlet ingen andre vil have. Men Baisikeli kan på sigt skabe et afrikansk produceret produkt, som er af høj kvalitet. Et produkt der kan sælges til andre afrikanske lande samt eksporteres til Vesten. Det vil der ligge en stor stolthed i.” siger Niels.

Indtil den drøm bliver realiseret, finansierer indtjeningen i København for indsamling og forsendelse af de danske forsikringscykler samt uddannelsen af de ansatte i Beira.

"Vi er kommet rigtig langt med Baisikeli. Nu skal vi bare gøre det tifoldigt”, griner Henrik, og de fortæller om deres udvidelsesplaner. Udvidelse både i andre udviklingslande, men også flere butikker og værksteder i Danmark, der vil skabe flere arbejdspladser for langtidsledige.

Det står klart, at drømme og ambitioner ikke mangler i Baisikeli. Men det to fætre har ikke travlt, og de snakker om planer mange år ud i fremtiden uden at blinke.

”Vi arbejder med 30-års planer”, smiler de begge, ”Baisikeli er et livsprojekt. Det beriger vores liv, og bliver en del af os. Jeg ville slet ikke kunne forstå mig selv, hvis ikke jeg var i Baisikeli”, siger Niels som det afsluttende ord.

 

♥ Baisikeli er kunde hos Merkur.


Relaterede artikler