Investering
Danske investeringer vil forbedre verden
Hvad har måltidskasser, stomiposer og læskedrikke til fælles? Øjensynligt ikke meget, men kigger man nærmere på Merkurs nye investeringsmulighed, Triodos Impact Strategy Funds, opdager man snart sammenhængen. Aarstiderne, Coloplast og Naturfrisk er nemlig tre af fondens danske investeringer, som hver især arbejder for at gøre verden til et bedre sted – hvordan de gør det, kan du læse mere om her.
Med Merkurs nye investeringsmulighed, Triodos Impact Strategy Funds, kan du investere i mere end 600 etisk screenede investeringer i én samlet pakke. Virksomhederne spænder bredt, men bidrager på hver deres måde til et bæredygtigt, modstandsdygtigt og inkluderende samfund. De er spredt ud over hele verden, og på den lange liste af nye investeringer findes også en række danske navne. Mød tre af dem her.
Aarstiderne: Bæredygtige måltidskasser og grøn livsstil
Hos Aarstiderne tænker de miljøet ind i deres produktion - hvad end det er på marken, i køkkenet eller på landvejen. Aarstiderne producerer sunde, økologiske måltidskasser og uddanner deres kunder i bæredygtighed igennem workshops og bøger. Kunderne kan vælge blandt massevis af måltidskasser med alt fra lynhurtige livretter til veganske madretter, ligesom de kan købe en bred vifte af økologiske dagligvarer. Hos Aarstiderne sigter de efter at tilbyde deres kunder løsninger med det lavest mulige klimaaftryk og tror desuden på, at økologiske madvarer både er bedre for den enkelte og for miljøet.
Triodos har investeret i Aarstiderne og har med sin investering støttet Aarstiderne i at udvide deres markedsandel og geografiske tilstedeværelse.
Coloplast: Skaber livskvalitet gennem sundhedsinnovation
Coloplast har forsøgt at gøre livet nemmere for mennesker med personlige og meget private lidelser, siden virksomheden blev grundlagt i 1957. Virksomheden arbejder tæt sammen med deres forbrugere for at kunne udvikle produkter, der tager udgangspunkt i deres behov. I dag laver Coloplast sygeplejeprodukter inden for fire forskellige områder: stomi, kontinens, hud- og sårbehandling samt urologi. Ifølge virksomheden selv er det kundernes behov, der driver Coloplast, og det er derfor særligt vigtigt for dem at forstå kundernes daglige udfordringer.
En del af Triodos’ mission er at forbedre menneskers livskvalitet. Coloplasts produkter bidrager til at skabe social inklusion af patienter med intime sundhedsproblemer, og det er en af årsagerne til, at Triodos har investeret i Coloplast.
Naturfrisk: Naturlig smag uden kompromis
Hos famillievirksomheden Naturfrisk, som drives af far og søn Niels og Nicolai Rømer, er det igen økologien, der er i fokus. Deres kulørte læskedrikke er nemlig lavet af økologiske ingredienser og indeholder hverken kemikalier eller pesticider. Glasflaskerne fyldes med smoothies, sød saft og brusende drikke i bryggeriet på Fyn, og mere end halvdelen af ingredienserne hentes lokalt i Danmark. Med Naturfrisk ønsker far-søn-duoen bag firmaet at arbejde for at bevare naturens balance og dermed tage hensyn til fremtidige generationer.
Triodos har investeret i Naturfrisk, fordi virksomheden udviser en høj grad af samfundsansvar både via de produkter Naturfrisk laver, men også deres ageren i forhold til lokalmiljøet.
Om Triodos Impact Strategy Fund
Triodos Impact Strategy Funds er en paraplybetegnelse, der dækker over hele ni forskellige fonde, som inden for hver deres område arbejder for at fremme bæredygtige virksomheder. Du kan læse mere om de forskellige fonde samt finde et kort over fondens investeringer ved at følge linket nedenfor.