Visa Outline 64

VISA/Dankort

Med et VISA/Dankort får du og dine medarbejdere et kort, som I kan bruge i både Danmark og udlandet.

Brug kortet i udlandet

Et VISA/Dankort giver dig mulighed for at betale og hæve penge i stort set alle butikker og hæveautomater i hele verden.

Sikker betaling

Du kan bruge dit VISA/Dankort med chip til kontaktløs betaling, som er blandt de sikreste betalingsløsninger i verden.

Hold øje med forbruget

Når du bruger dit VISA/Dankort, bliver pengene som regel trukket fra kontoen inden for få dage. På den måde kan du let holde øje med dit og virksomhedens forbrug.

VISA/Dankort

To kort i ét

VISA/Dankort er to forskellige betalingskort i ét, nemlig Dankortet, som er Danmarks nationale betalingskort, og VISA-kortet, som er et internationalt betalingskort. Det er også derfor, at du kan bruge kortet i både Danmark og udlandet, hvor VISA-kortet er et af de allermest udbredte.
Guide

Godkend dine online køb

Når du handler på nettet med dit firmakort, skal du godkende dit køb med en såkaldt to-faktorgodkendelse. Det er en måde at sikre dig og virksomheden mod svindel. Det er derfor også vigtigt, at du altid læser, hvad det er, du bliver bedt om at godkende, inden du godkender. Du har mulighed for at godkende med MitID eller med kode og SMS.

Læs mere

Kontakt Merkur

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller er tvivl om, hvilket firmakort du skal vælge.

Hvad kan du med VISA/Dankort?

Med VISA/Dankort kan du hæve op til 2.000 kr. pr. døgn.

Når du betaler med VISA-delen af dit kort, er der en maksimal grænse på 25.000 kr. pr. løbende 30 dage. VISA-delen bruger du typisk, når du er udlandet, så her kan du altså højest bruge 25.000 kr. i en periode på 30 dage. Har du behov for at kunne bruge mere, er det derfor en god idé også at have et MasterCard med på rejsen.

Det kontaktløse VISA/Dankort har en chip, der gør det muligt at betale med kortet, uden at det skal sættes ind i selve terminalen. Betalingen bliver hurtigere og mere smidig – og ved beløb under 350 kr. behøver du ikke engang at taste din pinkode. Ved beløb over 350 kr. vil du opleve, at du skal bruge din pinkode. Du vil også indimellem blive bedt om at taste din pinkode som en sikkerhedsforanstaltning.

Ofte stillede spørgsmål

Her finder du nogle af de mest almindelige spørgsmål om VISA/Dankort. Finder du ikke svar på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvis du får brug for at spærre dit kort, kan du enten gøre det i Mobil- eller Netbanken, du kan også ringe til Merkur eller ringe til +45 4489 2929. Det er vigtigt, at du spærrer dit kort så hurtigt som muligt, hvis det er blevet stjålet, eller du har tabt det.

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling, der er foretaget med dit kort. Opdager du for eksempel, at der har været korttransaktioner på din konto, som du ikke kan godkende, eller hvis du ikke har modtaget den vare eller service, som du har købt med dit kort, har du mulighed for at gøre indsigelse og få tilbageført betalingen. Læs mere om kortindsigelser på siden her.

Kortindsigelser

Der går som regel en uge fra, at du har bestilt kortet til, at det havner i din postkasse. Derfor er det altid en god ide at bestille dit kort i god tid, hvis du f.eks. skal på ferie.

De kontaktløse kort er fortsat blandt de sikreste kort i verden. Terminalen kan kun aflæse ét kort ad gangen, og din betaling vil derfor blive afvist, hvis du ved en fejl kommer til at lægge flere kort på samtidig. Kortet kan også kun registrere betalingen én gang, så du kommer ikke til at betale for den samme vare flere gange.

Med sikkerhedsløsningen 3D-Secure kan du handle sikkert online med Mastercard, Dankort og Visa/Dankort. Sikkerheden består i, at du tilsendt en personlig kode med SMS, hvis du handler for over 450 kr. i en netbutik. Du skal indtaste koden på websitet for at gennemføre din handel. Hvis du ikke allerede har et mobilnummer knyttet til dit betalingskort, vil du blive bedt om at tilknytte et, første gang du handler i netbutik, som har 3D-Secure.

Her kan du læse mere om løsningen hos NETS og tilføje et mobilnummer til dit kort.