Merkur Andelskasses website bruger helt almindelige cookies til at måle trafik og gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Du kan læse mere om brugen af cookies og vilkår for brug af hjemmesiden her

Øko-pionerer

Fra spegepølse til vegetarpålæg og færdigretter

For mange er Hanegal synonym med økologisk kødpålæg. Hos virksomheden selv har de altid set sig som frontløbere for den grønne omstilling, og derfor satser de i høj grad også på plantebaserede produkter ved siden af kødproduktionen.

Af Malene Hedegaard, Pengevirke

 

Tilbage i 1980’erne var der en østjysk ferskvandsbiolog, der fik en god idé: ’Kan det mon ikke lade sig gøre at lave kødprodukter uden tilsætningsstoffer?’ tænkte han, og dermed var det første spæde frø til pålægsvirksomheden Hanegal sået.

At netop kødproduktion blev Hanegals forretningsområde, var med andre ord en følge af tidens omstændigheder mere end en forkærlighed for det animalske i sig selv:

- Vi har altid haft den holdning, at man bør spise mindre kød. Når vi selv gik ind i netop kødproduktion, var det, fordi de største udfordringer inden for økologien på det tidspunkt var i svineproduktionen. Den var meget beskeden og ikke ret vellykket, så der så jeg nogle muligheder for forbedring, fortæller Ulrich Kern-Hansen, der sammen med hustruen Fie Graugaard står bag Hanegal.

Firstmovers

Forbedringspotentialet så Ulrich Kern-Hansen inden for både dyrevelfærd og forbrugersundhed. Hanegal blev således den første danske virksomhed, der satte grise på friland året rundt, og det var også dem, der som de første fik succes med at producere forarbejdede kødprodukter uden nitrit. På den måde blev virksomheden medvirkende til, at den fødevarepolitiske dagsorden ændrede sig:

- Da vi viste, at det kunne lade sig gøre at lave kødprodukter uden nitrit, blev detailhandelen og de økologiske fødevareproducenter i Danmark enige om at lave en brancheaftale, som forbød nitrit i økologiske kødprodukter i de danske detailbutikker. På det punkt adskiller Danmark sig faktisk fra resten af EU, hvor det mest almindelige er, at anvende nitrit i økologiske kødprodukter. Vi har været firstmovers mange gange, fortæller Fie Graugaard, der er uddannet økologisk landmand.

Koneavertering og gårdslagteri

Da ægteparret stiftede Hanegal, havde Ulrich allerede været i gang på fritidsbasis i ti år: Som ferskvandsbiolog i Miljøstyrelsen havde han fået indgående kendskab til, hvor stor en forureningsfaktor det konventionelle landbrug udgjorde, og situationen bekymrede ham. ’Kan vi ikke prøve noget andet?’ tænkte han, og i 1980 købte han et landbrug og gik i gang.

Med tiden voksede bedriften så meget, at Ulrich kunne sige jobbet i Miljøstyrelsen op og gå all in med landbruget i Resenbro ved Silkeborg. Der blev også brug for assistance i foretagendet, og sådan kom Fie ind i billedet:

- I 1990 stod jeg og manglede både hjælp i landbruget og en kone, så jeg indrykkede en kombineret job- og kontaktannonce i det daværende Landsbladet. På den måde fandt jeg Fie, husker han og suppleres af sin hustru:

- Da vi mødte hinanden, forstod vi hurtigt, at vi ville det samme. Vi var begge optaget af den økologiske bevægelse og ønsket om at trække landbruget i mere bæredygtig retning. Så vi slog pjalterne sammen, købte nogle grisehytter og avlsdyr og gik i gang. Og så i 1994 byggede vi vores eget gårdslagteri – Danmarks første rent økologiske slagteri, fortæller Fie.

Hjælp fra Merkur 

Merkur har været med Hanegal hele vejen. Også i krisetider, og det er parret taknemmelige for i dag:

- Merkur er årsagen til, at vi er her i dag, for da Hanegal havde en lavperiode i starten af 00’erne, var Merkur de eneste ud over os selv, der troede på os. Havde vi haft en anden bank, havde vi måttet lukke og slukke. Det var Merkurs kapitalindsprøjtning, der gjorde det muligt for os at fortsætte, konstaterer ægteparret og henviser dermed til den rekonstruktion, som Hanegal var igennem i 2003.

- Vi deler langt hen ad vejen værdigrundlag med Merkur. Vores samarbejde er godt, og andelskassen tilbyder nogle fornuftige vilkår og lidt længere snor, end jeg tror, man oplever hos andre banker. Under Hanegals krise i 2003 hjalp Merkur os også med at finde de rigtige økonomiske og juridiske rådgivere. Der var stor velvilje til at se på mulighederne i stedet for straks at sige ’nu er risikoen for stor, vi trækker stikket’, som andre banker måske kunne finde på, vurderer parret og tilføjer, at Merkur også var med, da parret valgte at investere i en vindmølle i 2012. I dag er 85% af virksomhedens energiforbrug produceret af vindmøllen og resten er fra naturgas.

Glutenfrit og vegetarisk 

I dag ligger krisen heldigvis en del år tilbage. Forretningen går så strygende som nogensinde, og produktporteføljen er blevet udvidet mange gange i årenes løb. Blandt tiltagende er vegetariske og glutenfri produkter, og det ser de to kødpålægsveteraner ingen modsætning i:

- Den økologiske bevægelse har altid haft fokus på reduktion af kødforbruget, for kødproduktion er mere energikrævende og udleder mere CO2 end planteproduktion. Derfor har det været naturligt for os at gå ind i produktion af vegetarprodukter i takt med, at forbrugerne er blevet klar til det, forklarer Fie Graugaard. Hendes mand supplerer:

- Det optimalt bæredygtige landbrug har både animalsk og vegetabilsk produktion, eventuelt i udveksling flere landbrug imellem. Planterne har brug for gødning fra dyrene, og skal du lave et godt sædskifte på danske breddegrader, er kløvergræs en god afgrøde at have med, fordi den efterlader stor biomasse i jorden. Mange af de afgrøder, der giver en god frugtbar jord med højt hummusindhold, er ikke så egnede til mennesker, men bedre at sende igennem nogle dyr, påpeger Ulrich Kern-Hansen.

Fremtiden hedder convenience

En anden nyskabelse fra Resenbro hedder Hanegal Convenience. I tråd med tidens efterspørgsel har ægteparret kastet sig over produktion af færdigretter til de travle danskere:

- Færdigretsområdet er fuldt af vækstmuligheder, og der vil vi gerne være med. Til det har vi stiftet et nyt selskab, Hanegal Convenience. Vi har fået en partner med og flytter hele produktionen af færdigretter til en ny fabrik, mens de traditionelle pålægsprodukter bliver i Hanegal A/S. Den opdeling gør det nemmere at håndtere det generationsskifte, der skal komme på et tidspunkt, fortæller Ulrich Kern-Hansen.

I dag er økologi blevet så mainstream, at dens succes næsten er blevet en udfordring for økologerne selv. Som parret påpeger, har også de store konventionelle spillere nemlig for længst opdaget, at der er penge i økologi:

- Økoprodukter er blevet en profilvare, så nu skal alle de store fødevareproducenter også lige have lidt økologiske varianter på hylderne. Det presser økologerne, fordi det udfordrer både vilkår, priser og tilgangen til råvarer. Det er selvfølgelig en stor succes for økologien og miljøet, men det er en udfordring for de gamle økologer og de mindre spillere i branchen, siger Fie.

Uanset den øgede konkurrence på markedet er de to pionerer stolte af både økologiens og Hanegals succes:

- Der er sket rigtig meget, siden vi startede: Dengang i 90’erne var økologi noget mærkeligt og lidt sekterisk noget i manges bevidsthed. Der blev trukket lidt på smilebåndet, for det dér kunne man da ikke tage helt alvorligt. I dag kan man købe en økologisk leverpostej fra Hanegal i enhver daglibrugs. Den udvikling er vi meget glade for at have været med til at skabe, slutter de to garvede økologer.

 

♥ Hanegal er kunde hos Merkur.